امروز : 29 ارديبهشت 1403

یکی از مهم ترین مشکلات اشخاص در دنیای امروز تصمیم گیری است. اشخاص امروزه با طیف وسیعی از انتخاب ها و پیچیدگی ها رویارو هستند، و خیلی از اوقات در این که چگونه تصمیم بگیرند، و بر مبنای چه اصولی برگزینند تردیدهای شدید دارند، به گونه ای که این تردیدها در حد و اندازه ی تردید باقی نمی مانند، و مبدل به بحران شک و تردید می شوند. در این باره است که اشخاص احساس اضطراب نیز می کنند و تصور می کنند قادر به غلبه بر کشمکش های خود نیستند.

اصولاً تصمیم گیری یک اقدام نیست، بلکه یک مهارت است. بسیاری هستند که می پندارند تصمیم گیری امری مربوط به ذات شخصیت است، در حالی که تصمیم گیری یک مهارت است که باید آن را آموخت و فراگرفت. هنگامی که به تصمیم گیری به منزله ی امری اکتسابی و آموختنی نگریسته نشود، اشخاص حس می کنند که هیچ گاه قادر نیستند به صراحت تصمیم بگیرند و اقتدار داشته باشند. در واقع باید اذعان کرد تصمیم گیری مهارتی است که فراگیری اش موجب افزایش اقتدار شخصی می شود. از این رو در رویکرد مهارت آموزی موضوع مهم این است که اگر اشخاص امروزه فاقد اقتدار هستند، یا از عهده ی مشکلات زندگی شان بر نمی آیند، بدین خاطر است که درست آموزش ندیده اند، و اگر بستر آموزشی لازم فراهم باشد، و استراتژی های مناسبی در این باره تدوین شود، خیلی از افرادی که احتمال دارد در غیاب امکانات آموزشی بعدها به ناتوانی شان اقرار کنند، دیگر احساس عجز و درماندگی نخواهند کرد.

 

متأسفانه رویکرد آموزشی حاکم بر مدارس و مراکز آموزشی رویکردی مبتنی بر زندگی نیست، بلکه بر مبنای یادگیری اموری است که دَخل چندانی به زندگی ندارد. از این رو آن چه در این رویکردِ تک بُعدی مطمح نظر است پیشرفت است، تا جایی که والدین نیز برای پیشرفت، کودکان خود را تحت فشار شدید می گذارند، و آن ها را مُستعد اضطراب و تشویش می سازند. ولی در این رویکرد جایی برای آموزش مهارت آموزی، اکتساب دانش مربوط به زندگی و حل بحران های ناشی از آن نیست. شاید بسیاری از دانش آموزان می توانند معادلات پیچیده ی ریاضی یا فیزیک را حل کنند، ولی قادر به حل مسائل عاطفی، احساسی، ارتباطی و رفتاری خود نیستند، و به محض بروز مشکلی احساس درماندگی و ناتوانی می کنند.

رویکرد مهارت آموزی در روان شناسی رویکردی رشد نگر است که رشد عاطفی و روانی اشخاص را منوط به کسب یادگیری ها و مهارت ها و اکتسابات ضروری زندگی می داند. من با توجه به این رویکرد است که کتاب حاضر را به نگارش درآورده ام تا مطلعی باشد برای بزرگ تر ها در رابطه با خودشان و چگونگی تربیت کودکان شان. در این کتاب که به صورتی آموزشی به نگارش درآمده است پیرامون تصمیم گیری، سبک های تصمیم گیری، آسیب های مندرج در هر سبک تصمیم گیری، عوامل بازدارنده ی تصمیم گیری، چالش های اجرای تصمیم ها به گونه ای مبسوط بحث شده است. امیدوارم این کتاب بتواند برای کسانی که جویای زندگی بهتر از طریق کسب مهارت های ضروری زندگی هستند کارساز و مؤثر باشد.

 

 

 

فهرست مطالب

 

تصمیم گیری

اولویت بندی

سبک های تصمیم گیری:

اجتنابی

اضطرابی

عاطفی

مطیعانه

اخلاقی

منطقی

مؤلفه های سبک تصمیم گیری منطقی:

بازبودگی نسبت به اطلاعات

تَشخُص

تنوع انتخاب های و گزینش اطلاعات

ارزیابی پیامدهای مربوط به خود و دیگران

فرایند اجرای تصمیم

 

رئوف آهوقلندری

 

 

دیدگاه‌ها  

0 #1 هادی 1399-02-16 14:38
سلام
ببخشید این کتابها را از کجا میشه دانلود یا خرید کرد؟
با سلام
کتاب در دفتر کارم قابل خریداری است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید