امروز : 15 ارديبهشت 1403

سرانجام پس از ماه ها تلاش بی وقفه، کتابِ مدیریت ارتباط به نگارش درآمد. در تجربه ی کارِ درمانی خویش متوجه شدم بسیاری از مراجعان دارای مشکلات ارتباطی هستند، و قادر به ایجادِ رابطه ای توأم با اطمینان، اعتماد، احترام و آمیخته با درک متقابل با دیگران نیستند، آن هم نه به دلیل وجودى مشکلات روان شناختی عمده، بلکه به علتِ فقدان آگاهی و عدم آموزش صحیح. بارها متذکر شده ام که وجود پاره ای مشکلات در زندگی روان شناختی اشخاص، ناشی از کمبود منابع آموزشی و آگاهی دادن به آن ها است. بی تردید اگر این محدودیت برطرف شود، این افراد قادر هستند رابطه ی مناسبی با دیگران برقرار کنند، و از این طریق به رضایتی از خویشتن برسند. این در حالی است که بافت اجتماعی و فرهنگی ما شاید خیلی بیشتر از جاهای دیگر مبتنی بر رابطه ی بین فردی است، و ضرورتِ آموزش افراد در خانواده و مدرسه و حتی دانشگاه این مهم را ایجاب می کند. ولی ما به جای آموزش زندگی به افراد، بر مواردی تأکید می کنیم که به احساس خوشبختی آن ها در زندگی خیلی مرتبط نیست.

با برگزاری کلاس هایی در این راستا، من متوجه شدم که اشخاصِ بسیاری هستند که از کمبودِ آموزش های اساسی زندگی رنج می برند. در واقع بهتر است بیان کنم اضطراب و افسردگی آن ها، یا بحرانِ عدم اعتماد به نَفس و عزت  نَفس شان ناشی از کمبود مهارت آنان است. اگر این مهارت در قالبی آموزشی، و نه کلیشه ای، به آنان ارایه شود، قادر به لذت بردن از زندگی شان هستند و می توانند نقش مؤثری در جامعه ی خویش ایفا کنند.

این کتاب حاصل دوازده سال کار تجربی و درمانی روی مراجعان است. خواننده ی آن خیلی زود متوجه می شود مطالب آن جنبه ی مَدرَسی و انتزاعی ندارد، و می تواند آن ها را با توجه به تجربه ی روانی خویش احساس کند. این جنبه از کتاب موجب می شود که خواننده با آن نه تنها احساس بیگانی نکند، بلکه با هَمخویشی به مطالعه ی آن بپردازد. نثر کتاب را تا آن جا که می توانسته ام ساده نگاشته ام تا غالب افراد بتوانند از آن بهره ی کافی را ببرند. بی گمان این مکتوب دربرگیرنده ی همه ی مسایل ارتباط نیست، ولی درآمد مطمئنی به مدیریت و اداره کردن درست رابطه ی انسانی است. امیدوارم این کتاب بتواند آن چنان که سزاوار است، به مشتاقان و رَه جویان راستین زندگی بهره ی کافی را برساند.

فهرست مطالب

مقدمه مؤلف

ارتباط

تعامل

کسانی که در تعامل کردن مشکل دارند

موانع کلامی ارتباط

مهارت گوش کردن

گوش کردن و نه شنیدن

گوش کردن توأم با توجه کردن

گوش کردن و انعکاس دادن

گوش کردن و انعکاس دادن احساسات

گوش کردن و بیان احساسات به گونه ضمنی و آشکار

گوش کردن و انعکاس معنا

گوش کردن و پرسش کردن

انواع پرسش ها

احساسات

 سؤتفاهم

تعارض

سودمندی های تعارض

تعارض و حل تعارض

تعامل و تعارض

حل تعارض و مخالفت کردن

اصول اساسی در مخالفت کردن

شناسایی مسایل پنهان در تعارض

چگونگی شکل گیری مسایل پنهان

آیا همه تعارض ها قابل حل هستند؟

قابلیت افزایش و کاهش تعارض:

عدم پذیرش

نقش های جنسیتی

جهت گیری تمایل- تکلیف

بحران تصمیم گیری و مدیریت

ارزش های متفاوت

مسایل پنهان

فقدان گفت و شنود

قدرت و توزیع قدرت

فقدان توجه و اهمیت

انتظارات حداکثری

انتظارات حداقلی

عدم تعهد و امنیت

نبود تمرکز بر مسأله

ضعف در ابراز وجود

قواعدی برای مدیریت ارتباط

شیوه کاستن از تعارضات نامعقول

رویکرد مثبت به حل تعارض:

مسأله مداری

شباهت و تفاوت

برنده ـ برنده

اعتماد

حل تعارض و مذاکره کردن

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید